Η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού 2014
γιορτάστηκε στο Γυμνάσιο Λιανοκλαδίου
στις 13-10-2014.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης έλαβαν χώρα οι
παρακάτω δραστηριότητες:
1.
Μύηση των μαθητών στις έννοιες του ρατσισμού και
της διαφορετικότητας – Εικαστικές δημιουργίες σχετικές με το θέμα (ζωγραφική –
κολάζ)
2. Προβολή
ταινιών μικρού μήκους : α. «Εγώ κι εμείς στο σχολείο» (Εκπαιδευτική Τηλεόραση)
β. «Αγώνες με πατερίτσες» με στόχο την καλλιέργεια του σεβασμού στη
Διαφορετικότητα
3. Απαγγελία
ποιήματος με μήνυμα «ΟΧΙ στο ρατσισμό»
4. Εισήγηση
από τη Φιλόλογο του Σχολείου Κα Κατσίμπα Β. με θέμα το Ρατσισμό
5. Έκθεση
των δημιουργιών των μαθητών
6. Κινητικές
δραστηριότητες – Αθλήματα
-
Προετοιμασία για τις αθλητικές δραστηριότητες –
προθέρμανση με συμμετοχή όλων των μαθητών, με συμμετοχή Εκπαιδευτικών του
σχολείου και αντιπροσώπων από το Σύλλογο Γονέων και κηδεμόνων
-
Σκυταλοδρομία (συμμετοχή όλων)
-
Άλμα εις μήκος
-
Μπαλάκι (Ρίψεις)
-
Αγώνες Καλαθοσφαίρισης Αγοριών και Κοριτσιών
-
Αγώνες Πετοσφαίρισης Αγοριών και Κοριτσιών
-
Αγώνες Ποδοσφαίρου Αγοριών και Κοριτσιών
7.
Προσφορά εδεσμάτων από τους Εκπαιδευτικούς και
το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και
προσφορά ενθυμίων στους μαθητές σε ανάμνηση της Πανελλήνιας Ημέρας Σχολικού
Αθλητισμού για το 2014.
Οι
παραπάνω δραστηριότητες υλοποιήθηκαν με επιτυχία προσφέροντας στους Μαθητές,
Εκπαιδευτικούς και Γονείς ποικίλα
συναισθήματα και γόνιμο προβληματισμό σχετικά με την αξία της έννοιας
«Άνθρωπος» με σεβασμό στη διαφορετικότητα.
Φωτορεπορτάζ κ.Ιουλία Γκίκα
Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού
Εισήγηση: Κα Κατσίμπα βασιλική
Φιλόλογος
Θέμα: «Ρατσισμός»
Η κα Κατσίμπα Βασιλική στην
εισήγησή της αφού ανέλυσε την έννοια του ρατσισμού μίλησε για τις μορφές του
ρατσισμού (φυλετικός, κοινωνικός, θρησκευτικός, ιδεολογικός κ. ά. ) και
επικεντρώθηκε στα αίτια που δημιουργούν σήμερα ποικίλα ρατσιστικά φαινόμενα.
Τονίζονται τα εξής:
Η οικονομική εκμετάλλευση
ανθρώπου από τον συνάνθρωπο (φτηνά εργατικά χέρια, περισσότερες ώρες εργασίας)
αποτελεί ένα από τα βασικά αίτια ρατσιστικής συμπεριφοράς.
Η έλλειψη ουσιαστικής παιδείας
καθιστά τα άτομα ευάλωτα, θύματα προπαγάνδας και ετεροκαθορισμού και δημιουργεί
πρόσφορο έδαφος για την καλλιέργεια παρωπιδισμού και μισαλλοδοξίας .
Η υποβάθμιση της ζωής στις
μεγαλουπόλεις, η αποξένωση του ανθρώπου από τον συνάνθρωπο, η μαζοποίηση, η βία
και το έγκλημα δημιουργούν αντιπαλότητες και ρατσιστικές αντιλήψεις.
Η ηθική κρίση που επικρατεί στην
εποχή μας εκμηδενίζει τα ανθρωπιστικά αισθήματα και ανοίγεται ένα απέραντο
πεδίο απανθρωπιάς.
Η μεροληπτική αντιμετώπιση του
ανθρώπου από συνάνθρωπο καλλιεργεί το ρατσισμό.
Πολλές φορές ο ρατσισμός
χρησιμοποιείται από πολλούς ηγέτες ως μέσο αποπροσανατολισμού ενός λαού ή ενός
έθνους από τα δισεπίλυτα κοινωνικά ή οικονομικά προβλήματα.
Επιπλέον τα επικρατούντα
εθνικιστικά αίτια, το αίσθημα της ξενοφοβίας και οι προκαταλήψεις
διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση και εδραίωση ρατσιστικών
συμπεριφορών.
Στη συνέχεια η Κα Κατσίμπα
αναφέρθηκε στις συνέπειες του ρατσισμού και επεσήμανε:
Τα ρατσιστικά φαινόμενα
δημιουργούν κοινωνική δυσλειτουργία, ανταγωνιστικές σχέσεις, καλλιεργούν τον
εγωισμό και τον ατομικισμό. Όπου ο κυριαρχεί ο ρατσισμός επικρατεί το δίκαιο
του ισχυρότερου, οι κοινωνικές ανισότητες και όχι η κοινωνική δικαιοσύνη.
Παρατηρούνται φαινόμενα
κοινωνικής παθογένειας, πολλά άτομα περιθωριοποιούνται, απομονώνονται,
παραβιάζονατι ανθρώπινα δικαιώματα, καταστρατηγείται η αξιοκρατία,
δημιουργούνται ψυχολογικά προβλήματα, χρεοκοπούν οι ηθικές αξίες, δυσχεραίνεται
η επικοινωνία των λαών. Επικρατούν εθνικιστικές αντιλήψεις, αντιμετωπίζονται
ρατσιστικά διάφορες μειονότητες ή άλλα παρεπιδημούντα άτομα σε πολλές χώρες και
πολλές κοινωνικές ομάδες με ειδικά
χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια αναφέρθηκαν τρόποι
για την άρση των ποικιλόμορφων αιτίων που προκαλούν ρατσιστικές αντιλήψεις και
συμπεριφορές.
Επιγραμματικά αναφέρουμε
μερικούς από αυτούς:
Απαιτείται ανθρωπιστική παιδεία
για την ευαισθητοποίηση των ατόμων σχετικά με το θέμα του ρατσισμού.
Η πολιτική ηγεσία κάθε χώρας
οφείλει να ασκεί υπεύθυνη πολιτική απέναντι σε άτομα με ειδικά χαρακτηριστικά
και άλλες μειονότητες.
Επιτακτική είναι η ανάγκη για
διαμόρφωση εθνικής συνείδησης στη σωστή διάσταση, η κατανόηση της έννοιας της
συμπληρωματικότητας, της αλληλεπίδρασης, του αλληλοσεβασμού των πολιτισμών, η
αποβολή της ξενοφοβίας και η καλλιέργεια πνεύματος συνεργασίας και αλτρουισμού.
Επίσης τα μέσα μαζικής
ενημέρωσης οφείλουν να προβάλλουν έγκυρη – αντικειμενική πληροφόρηση και υγιή
πρότυπα χωρίς να καλλιεργούν ρατσιστικές αντιλήψεις.
Ουσιαστικές λύσεις για την
αποτροπή του ρατσισμού μπορούν να δοθούν και από το σχολείο το οποίο μπορεί να
μεταλαμπαδεύσει στα νεαρά άτομα το πνεύμα της συλλογικότητας, ομαδικότητας και
συνεργασίας.
Ιδιαίτερα αναφορά έγινε στη
σημασία των πολιτιστικών ανταλλαγών και ιδιαίτερα των αθλητικών συναντήσεων μεταξύ
των χωρών που συμβάλλουν ουσιαστικά στην απόρριψη των ρατσιστικών αντιλήψεων
και ιδεών. Ο αθλητισμός ιδιαίτερα
υλοποιώντας την έννοια του πνεύματος του Ολυμπισμού, της ευγενούς άμιλλας και
της ειρηνικής συνύπαρξης – συναδέλφωσης των λαών αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα
απαλλαγής από προκαταλήψεις και αφετηρία περιορισμού της μεροληπτικής
αντιμετώπισης ατόμων και λαών.
Η Κα Κατσίμπα στο τέλος της εισήγησής
της τόνισε ότι είναι χρέος όλων να παραμερίσουν τον εγωκεντρισμό, να
κατανοήσουν ότι κάθε άνθρωπος, κάθε φυλή, κάθε έθνος είναι κάτι το ξεχωριστό
και κανείς δεν έχει το δικαίωμα να παραβιάζει την ιδιαιτερότητα αυτή. Αν αυτό γίνει συνείδηση και παγιωθεί η
ανεκτικότητα τότε μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα πετύχουμε την άμβλυνση αν όχι
την εξάλειψη της εκδήλωσης ρατσιστικών φαινομένων, γιατί μόνο τότε θα
μπορέσουμε να ζήσουμε σε μια προοδευτική κοινωνία που θα βαδίζει στο δρόμο της
ανάπτυξης, της ευτυχίας και της ευημερίας των μελών της.